15 Aug
15Aug

אתם חושבים לעבור ליוון?

הכתבה למתיוונים החדשים נועדה כדי לעשות לכם סדר!!

כמובן ששוב עדכנתי אותה - אז תמיד שווה לקרוא אותה שוב!!

רק לפני כן משהו חשוב למי שטרם שמע - אין שכונה ישראלית! 

אין אי של ישראלים! ואין כפר של ישראלים!! כולנו מפוזרים ביוון בצורה שווה. כמו דשן. מה יקרה אם כולו ייערם במקום אחד??

אז ריכזתי לכם את כל המידע הראשוני שאמור לסייע לכם בהחלטה, לגבי הדיור ביוון, מערכת הבריאות, אשרות השהייה, תחבורה, חינוך ועוד...

ולמי שסתם סקרן - החלק הכי עסיסי בכתבה נמצא חלק התחתון!!!!!

אז בואו נתחיל באיפה כל הישראלים ביוון כן גרים???

אין שכונה/עיר/אזור שאין בו ישראלי, אין כפר שהוא פחות טוב למגורים מהשני, כל מקום שתשימו אצבע על המפה יהיה לכם מעולה, אין פתח תקווה - כמו שדני אמרה.

איך בוחרים היכן לגור? מגיעים ומרגישים את הוייב של המקום, של השכונה, של האזור, של הכפר ומחכים לתחושה של "בדיוק פה בא לי לגור!!!". ככה בוחרים.

אגב, אם תרגישו שחסר פה מידע, אתם מוזמנים להוסיף שאלות בתגובות על הפוסט בקבוצת הפייסבוק "ישראלים ביוון", גם אגיב לכם, וגם אעדכן את הכתבה!!!


לפני שאתם עוברים, שאלה ראשונה שצריכה להישאל היא:

האם יש לכם דרכונים אירופאים או דרך להוציא דרכון אירופאי?

במידה וכן, הכל פתוח עבורכם, תוכלו לגור, לעבוד, ולעשות הכל - חוץ מלהצביע בבחירות.

במידה ולא, עם דרכון ישראלי מותר לשהות ביוון/באיחוד האירופי עד 3 חודשים כל 180 ימים, בין אם זה ברציפות ובין עם זה שבועיים פה או שבועיים שם -סה"כ של ימי השהיה, שימו לב - במידה ועברתם את ה-90 יום יכולים לשים לכם חותמת שחורה בדרכון ואז לא תוכלו להיכנס ליוון ולא רק ליוון במשך כמה שנים טובות. במידה ואתם מתכננים לשהות יותר מ 3 חודשים, אנא חפשו פוסטים בקבוצה עם המלצות לעורכי דין לענייני אשרות השהיה השונות.

במידה ויש לכם דרכון אירופאי, גם אתם נדרשים להוציא פה תושבות, לא צריך עו"ד בשביל זה, קובעים תור במשטרת ההגירה של האזור אליו אתם משויכים.

במידה ויש לכם דרכון אירופאי ולבן/בת הזוג אין, הוא יכול לקבל אשרת שהיה ל -5 שנים - עדיף לעשות את התהליך עם עו"ד ולא לבד, מניסיון.

יש כרגע אופציה לבעלי דרכונים ישראלים להארכת השהות ל- עד 6 חודשי שהייה, בגלל המלחמה, כל הפרטים באתר של שגרירות ישראל ביוון - שימו לב שזו לא הארכה שניתנת באופן אוטומטי

וחוץ מזה יש יותר מ 100 סוגי ויזות שונות (שנכנסות לכם לכיס כמובן, כי יוון לא רוצה לקבל מהגרים מרוששים).

רוב הויזות הן ללא זכויות עבודה ביוון (חוץ מויזת עבודה שאותה המעסיק היווני מוציא לכם) כמו ויזה על בסיס הכנסה פאסיבית, ויזת פנסיונר ועוד... ברובם מבקשים לראות הכנסות חודשיות של מעל ל 3500€, ותוספת של עוד כ- 25%-15% לכל בן משפחה - את התהליך מתחילים בקונסוליית יוון בתל אביב עוד לפני המעבר.

הגולדן ויזה יוצאת דופן כי התהליך מתבצע ביוון, היא ניתנת לחמש שנים, ללא זכויות עבודה ביוון והיא בעצם תושבות על בסיס השקעה בנדל"ן בהתאם לסכומי כסף באזורים השונים. הסכומים עולים כל שנה אז שימו לב שאתם מקבלים מעו"ד מידע רלוונטי.

ויש גם ויזת סטודנט וגם איתה לא ניתן לעבוד ביוון.

אגב, קחו בחשבון ששכר המינימום, השכר החציוני ביוון הינו כ- 800€ ברוטו - במידה ותחליטו לחפש כאן עבודה. - הנטו יוצא כ 670€ לחודש. 


יוון זולה יותר בהשוואה לישראל ובהשוואה לרוב מדינות אירופה, אך ליוונים היא יקרה.


במה עובדים רוב הישראלים שגרים פה?

זו שאלה שתמיד נשאלת, חלק עובדים מהבית מרוויחים משכורות בישראל וחיים איתן פה, עובדים אונליין, מפתחי אפליקציות, בעלי נכסים אונליין, בעלי נכסים ביוון, עובדים בהייטק, בעלי חברות, חלקם עובדים בתיירות - בעלי מלונות/מנהלי מלונות או דירות אירוח, וחלק מתעסקים בנדל"ן ומסייעים לישראלים אחרים לרכוש פה דירות, כ-10% מהישראלים, בעיקר הצעירים עובדים מועסקים על ידי חברות ביוון שצריכים דובר עברית. 

לסיכום - עדיף להתבסס כלכלית לפני המעבר לכאן, או לעבוד אונליין בישראל, כך תרוויחו יותר ותוציאו פחות עבור הוצאות מחייה מאשר בישראל (הרבה שואלים אותי לגבי זה) אז יש הרבה סוגי לימודים של שיווק באינטרנט, אבל זו המכללה שאני למדתי בה לפני המעבר, אם יעזור לכם, מה טוב:

מכללת - TO DO IT - זה גם הלינק.


האתרים הגדולים לחיפוש דירה הם:

https://www.xe.gr/

/https://www.spitogatos.gr

https://www.spiti24.gr/en

https://www.facebook.com/marketplace/


חשוב לדעת שעל יד כמעט כל דירה, יש מספר טלפון של חברת תיווך, ולרוב הסוכנים יש דירות נוספות להראות לכם שאינן מופיעות באתר, תגדילו ראש ותשאלו אותם אם יש להם דירות נוספות באזור X במחיר של עד X עם X חדרי שינה וכו.

דירות מרוהטות לתקופה ארוכה במחיר טוב - מאוד קשה למצוא, יותר קל ומשתלם לשכור דירה ריקה (בחצי מחיר מדירה מרוהטת) ולרהט אותה בעצמכם, גם המחירים של מכשירי החשמל כמו מקרר ותנור יותר זולים מבארץ. 


איך מתחילים?

תתחילו בשכירת דירה לחודש-חודשיים באיירבנב או דרך בלו גראונד.

חוזה לשנתיים זה הסטנדרט ביוון, תמיד אפשר להשאיר לבעל הבית את החודש פיקדון ולצאת לפני הזמן!!!!!


שכירות

המחיר לשכר הדירה - תלוי בשכונה, במספר החדרים, במצב הדירה - משופצת או לא וכו.

דירות קרקע ודירות בקומה ראשונה או באחרונה בד"כ יהיו יותר זולות יותר, אך שימו לב לפני כן שלא מדובר בדירת מרתף (אלא אם היא ממש שווה). 

נכון להיום המחיר בשכונה טובה בפריפריה לדירת שני חדרי שינה וסלון נע בסביבות 800€-1000€ לחודש ומעלה.

ביוון בזמן חתימת חוזה נותנים בין חודש לחודשיים שכר דירה כביטחון ושכר חד פעמי של חודש שכירות גם למתווך אז קחו בחשבון שבחודש הראשון תצטרכו להיפרד מכמה חודשי שכר דירה. 


באים עם ילדים?

בבחירתכם אזור מגורים, במידה ויש לכם ילדים אנא קחו בחשבון שהכל יהיה סובב סביב הילדים, במידה והילדים בגילאי חטיבה או תיכון, ואינם דוברים יוונית (אולי יש כאלו שכן?!), רוב בתי הספר הציבוריים (ציבורי=חינם) אינם ערוכים לקלוט את הילדים עם "אולפן לעולים חדשים" כמו שיש לנו בישראל ועל כן, לפני מחשבה על מעבר עם ילדים, אנא בידקו אם יש מקום באחר מבתי הספר הבינלאומיים – השפה המדוברת שם היא אנגלית, או לחלופין, תלמדו אותם יוונית בכל הכח! המחיר הממוצע לשיעור יוונית נע בסביבות 15€ לשעה וברוב המקרים מלמדים מאנגלית ליוונית ולא מעברית.

אגב רק לחדד, רוב המשפחות שעברו ליוון במטרה להישאר ביוון - ולא עברו באופן באופן זמני, במיוחד עם ילדים קטנים בגיל גן או בי"ס יסודי, אל תפחדו, הילדים שלנו מסתגלים מהר, רשמו אותם לגן יווני פרטי ולבית ספר יווני ציבורי, ילדים תופסים מהר את השפה.

גן יווני פרטי עולה כ 300-500€ לחודש כולל הסעות וארוחות. בית הספר היהודי – הוא לא בית ספר ישראלי, השפה המדוברת שם היא יוונית, לפרטים דברו עם גבריאלה המקסימה מהקהילה היהודית. יש שם ילדים מגיל 3 חודשים ועד כיתה ו', ויש הסעות מכל רחבי אתונה, אך קחו בחשבון במידה וילדכם בגיל יסודי אינם דוברים יוונית, במידה ויקבלו אותם לבית הספר, רוב הסיכויים שהם יצטרכו להישאר כיתה.

ארחיב בהמשך.



גני ילדים

עלות גן יווני פרטי ממוצע בסביבות 300€-500€ לחודש כולל ארוחות והסעות גם אם הוא בשכונה סמוכה אחרת זה שווה.


 בתי ספר בינלאומיים  

יש מספר בתי ספר בינלאומיים באתונה, הלימודים מתקיימים בשפה האנגלית, ההרשמה לבתי הספר היא בסביבות חודש מרץ. ושם תצטרכו להיפרד מכ- 700€-1200€ לחודש על כל ילד כולל ארוחות או הסעות אם יש, על הילדים לדעת אנגלית ברמה טובה, כי ברובם יש מבחן קבלה באנגלית, אבחון פסיכו ודידקטי, מבקשים תעודות משנים קודמות מתורגמות לאנגלית, חוות דעת מהמורים מבית הספר הקודם מתורגמות לאנגלית, מכתב המלצה מבית הספר הקודם וכדומה, אבל תיקחו בחשבון בתי ספר הנ"ל מלאים עד אפס מקום כי לא רק ישראלים עוברים ליוון , מכל העולם עוברים לפה.


איך מתחילים? רישום כללי באתר האינטרנט של בית הספר. 

אגב ביוון - פנקס חיסונים הוא תנאי חובה בכל בית ספר או גן!!!!!!

חוגים מתקיימים מטעם בית הספר בסופי השבוע.

מיקומים פחות או יותר - גליפדה - גן ויסודי, קורופי - גן ועד תיכון, פיראוס - גן ויסודי, פליני - יש 2 בתי ספר - מהגן ועד התיכון, אזור קיפיסייה יש 2 בתי ספר מגן ועד תיכון, גרקאס - גן ועד תיכון.

לגבי הרשמה לבתי הספר - רוב בתי הספר מלאים לחלוטין בשנתיים הקרובות כך שמעתי אבל אפשר לנסות להגיש מועמדות ולהשאר בסטנד ביי במידה ויתפנה מקום והציונים מספיק גבוהים - יש לכם סיכוי להתקבל. לגבי גיל גן - לא בדקתי.

ברוב האיים אין בתי ספר בינלאומיים, באיים הקטנים יש בית ספר ציבורי יווני אחד, עם הסעה מכל רחבי האי, והם רגילים לקבל ילדים שאינם דוברי יוונית.

רוב האיים נחשבים איים מתויירים, כלומר בשאר חודשי השנה אין לשם טיסות ומעבורות על בסיס יומי, ובימים עם רוחות אין מעבורות כלל לאיים.

ישנם מספר מסגרות חינוך, אפרט לגבי כולם - הראשון כרגע פחות רלוונטי עבורכם, אך אציין אותו בקצרה - יש מספר בתי ספר פרטיים באתונה בהם הלימודים מתקיימים בשפה היוונית - העלות נעה בסביבות 700-1200 יורו לילד לחודש. 

בית הספר היהודי 

הוא בית ספר יווני ולא בית ספר ישראלי, הלימודים מתקיימים בשפה היוונית, כולל הסעות וארוחות, בעלות מסובסדת חלקית, הרשמה מגיל 3 חודשים ועד כיתה ו', מחיר סופי כמה מאות יורו - זה משתנה וגם תלוי בהסעות - מגוון של חוגים מתקיימים מטעם בית הספר בסופי השבוע, לקבלת פרטים והרשמה- myschool@athjcom.gr

חינוך ציבורי יווני

בתי הספר הציבוריים מעולים, רמת החינוך גבוהה, הם בחינם, ביוונית, גם הצהרונים שלהם בחינם, אין הסעות, אתם משוייכים לבית הספר לפי כתובת המגורים שלכם באופן אוטומטי, 15-30 תלמידים בכיתה, ויש לכל בית ספר תכנית חוגים בחינם מטעם בית הספר בסופי השבוע.

לסיכום - רמת החינוך בבתי הספר הציבוריים גבוהה משל ישראל, אם אתם מגיעים עם ילדים קטנים ומתכננים להשתקע, אל תחשבו פעמיים. אנחנו הופתענו שבכיתה א' הם כבר לומדים כפל וחילוק וכותבים משפטים שלמים ביוונית.

חינוך ביתי - לא חוקי ביוון.

חוגים ביוון שלא מטעם בית הספר - יש מלא!


תחבורה

התחבורה הציבורית מעולה באתונה!!! 

בין אם זה טראם, אוטובוס או מטרו אתם תמצאו שבקלות ניתן להתנייד עם כרטיס חופשי חודשי – כ-30€ לחודש.

תקנו חופשי חודשי, מלאי של כרטיסים או כרטיסיה בקופות המטרו.

קטנוע חדש מהחברה יעלה לכם כ 1300€ ישירות מהחברה והביטוחים לאופנועים ולרכבים - לא מורגשים בכיס כמו שהם מורגשים בארץ.

רכב - הרוב עם ליסינג.

*** חשוב לדעת - לא ניתן להמיר רישיון נהיגה ישראלי ליווני, לכן, אתם תצטרכו לבחור מורה נהיגה ולעשות את כל תהליך הלימוד מחדש, כולל תיאוריה. את מבחן התיאוריה תוכלו לעשות באנגלית.


מיסים ביוון

לכל אדם בוגר יש מספר מס - איתו שוכרים בית/ פותחים חוזה בחברת חשמל / חוזה בחברה סלולרית/ בהשכרת רכב או רכישת רכב ובכלל בכל מקום שמבקשים, כל שנה בחודש מאי אנחנו עושים את המיסים של שנה שעברה עם רו"ח מקומי, והוא אחראי לכל ההתנהלות שלנו מול רשות המיסים!

להוציא מספר מס AΦΜ (מספר מס) זה בחינם, אבל עדיף לעיתים שיעשו זאת עבורך כדי לעשות את זה במקום הנכון, וגם לעיתים קרובות במשרדים האלה לא דוברים אנגלית.

עלות רואה החשבון שעושה עבורכם את מיסים הינה כ 50€ פחות או יותר לאדם לשנה, ועדיף שרואה חשבון יתן לכם טיפים להתנהלות נכונה עם הכסף שלכם פה מראש (כמו לא לשכור בית ללא חוזה ברשות המס וכדומה).


מערכת הבריאות ביוון

לכל תושב יש מספר ביטוח לאומי AMKA בנוסף על המספר מס, איתו ניתן לקבל מרשמים לתרופות, לקבל חיסונים, ואת שירותי הבריאות הציבורית שהרבה פעמים אתם תופתעו לטובה מרמת הרפואה.

קופת חולים יש רק בישראל - ולא בשום מדינה אחרת.

לרובנו יש גם ביטוח בריאות פרטי השייך לבית חולים קרוב לבית, שם ניתן לקבוע תור לרופאים מומחים, או לעשות ביטוח למקרה חירום שבו תוכלו להגיע לכל בית חולים פרטי קרוב על מנת לקבל שירות.

רמת הרפואה פה דיי דומה לארץ ואתם תופתעו לטובה מהציוד המתקדם, תורים קצרים וכו.

בלי קשר לביטוח פרטי/לאומי - מאוד קל ונגיש למצוא רופא מומחה קרוב לבית למשל אורתופד/רופא נשים פרטי, שלא קשור לביטוח ורק לשלם על הטיפול 30€-50€, עם תור לימים הקרובים.

למשל בדיקת MRI בבית חולים פרטי ללא ביטוח תעלה כ 150€ וזמני ההמתנה מאוד מאוד קצרים, ועם ביטוח הבדיקה תעלה כ 40€ לכל היותר.

עדיף לעשות ביטוח שיכסה במקרה של אשפוזים ממושכים (555 שלא תצטרכו).

ועוד יותר עדיף לעשות ביטוח פשוט וקל שנקרא ביטוח למקרה חירום, עלות סמלית לשנה, ואיתו ניתן לגשת במקרה חירום למיון של כל בית חולים פרטי בסביבתכם.

לאחר שהיה ביוון של מעל ל - 6 חודשים - מתבטלות קצבאות ביטוח הלאומי בישראל - למידע נוסף פשוט תכנסו לאתר של ביטוח לאומי, הכל רשום שם שחור על גבי לבן.

אחרי שהייה של 5 שנים בחו"ל, אתם באופן אוטומטי לא יכולים יותר לשלם ביטוח לאומי בישראל וצריכים לבטל את קופת החולים שלכם - כי הם ימשיכו לחייב אבל לא תהיו זכאים לקבל את מה שמגיע לכם כמבוטחים - אז עדיף לבטל את שני אלו אם אין לכם תכנון לחזור לארץ - מראש, חבל על הכסף.

רוב התרופות בבתי המרקחת הן ללא מרשם - תרופות נגד אלרגיה, גלולות למניעת הריון, טיפות אוזניים, ואפילו אנטיביוטיקה (לא חזקה מידי), כך שרוב הפעמים אין כלל צורך להגיע לרופא, פשוט מתייעצים עם הרוקח בבית המרקחת הקרוב וקונים את התרופה המתאימה.

עלויות ביטוח פרטי - תצטרכו להיפרד מ 200-350€ ומעלה בחודש למשפחה בממוצע עבור פוליסת ביטוח פרטית.


טלפון ואינטרנט

יש אחלה חבילות אבל עם התחייבות לחברות כמו שהיה בישראל פעם - ועדיין זה לא מגיע למחירים הזולים של הארץ, החבילות הן לפי גודל GB או לפי הצרכים שלכם.

איך בוחרים ספק אינטרנט לבית? פשוט מדליקים את הוייפיי ורואים לאיזו חברה מחוברים כל השכנים כ יודעים מה עובר הכי טוב ברחוב.

חובה להוריד וייבר!! לכל היוונים יש וייבר - הולך יותר חזק מהווצאפ וגם ניתן לרכוש חבילת דקות ולחייג דרכו לישראל.


לימודי יוונית

אין אולפן ללימוד השפה היוונית מטעם המדינה, אם יש לכם זמן ללימודים אינטנסיביים תוכלו להרשם לקורס באוניברסיטה, אם פחות, לשיעורי ערב באחד מבתי הספר, אם אתם פחות גמישים, אז מורה פרטי, עלות לשיעור נעה בסביבות ה- 15€ לשעה וצפונה עם מורה פרטי. 

בשיעורים קבוצתיים המחיר יורד. 

וברצוני להדגיש שברוב המקרים מדובר מאנגלית ליוונית, ולא מעברית.

ובנוסף, יש אתר מעולה ללימוד יווניתGREEKPOD101 עם תכנית לימודים מובנית, שיעור יומי ומורים. 

הכי משתלם ואיכותי למי שרוצה ללמוד לבד אונליין.


החלק העסיסי של הכתבה

מי הברז טעימים באתונה - יש איים שלמים וכפרים שבהם אסור לשתות מים מהברז.

קשה למצוא פה סמרטוטי רצפה כמו בארץ (לעיתים מוצאים בסופר גדול של סקלבניטיס) אז או שתביאו איתכם או שתתמודדו עם מופ שלא נוגעים בו בידיים - בסוף לא תוכלו לחזור למגב וסמרטוט.

אין פה תבלין לפיצה, אין ביסלי בסופרים, אין ראס אל חנות (מצאתי בבית חב"ד קבלו ביטול), אין עמבה או סחוג בסופלקיות, אין מלפפונים במלח בסופר (בבית חב"ד יש), ואין דבר כזה שניצל תירס!!!!

אבל מי שרוצה להרגיש רגע בישראל עם חומוס, חצילים על האש צלעות כבש או סטייק עסיסי ופיתות שיצאו הרגע מהתנור (ועל הדרך לקנות סילאן) מוזמן לחפש את מסעדת אלאדין, או מסעדה טורקית אחרת קרובה.

הנהירה ליוון היא לא כזאת נהירה כפי שמפורסם באמצעי המדיה השונים, הקבוצה הותיקה שלנו אמנם מונה מעל ל20,000 חברים, אך מתוכם, נכון להיום, ממש גרים ביוון - כ- 900 מחברי הקבוצה, אין מעקב ברשויות בישראל אחר היורדים, ואין מעקב ברשויות היווניות אחר העוברים לכאן, אז אין נתונים מדוייקים, הכל מבוסס על הערכות.


במידה ואתם פנסיונרים העוברים ליוון, או נשים המתכננות הריון בעתיד הקרוב, יתכן ורוב האיים לא יהיו רלוונטיים עבורכם, עדיף לכם לחפש מקום שיש בקרבתו (עד שעה נסיעה לכל היותר) בית חולים.

אבל קחו בחשבון שגרים ביוון = רוגע = בריאות - אז אולי, אחרי שתגורו פה, העניין של הקירבה לבית חולים כבר לא יראה לכם חשוב.....

רוצים לקבוע עם מתווך לראות דירה שמצאה חן בעינכם? ייקח לו כמה ימים לקבוע דירה עם בעל הדירה.

תציקי לו שיעשה את זה מהר? מעכשיו את רשומה אצלו כ"דנה לא לענות" ביוונית.

הכל פה "סיגה סיגה" הרי ליוונים יש חיים מלבד העבודה.

רוצים להסתפר? כנסו לספר לקבוע תור, כי אין להסתפר "מעכשיו לעכשיו". התיישבתם במסעדה ולקח למלצר חצי שעה להגיע? 

זה הסטנדרט! אל תבואו רעבים בפעם הבאה, כי המלצר בדיוק בטלפון/מדבר עם אורחים אחרים/מפנה שולחן, תכף הוא יגיע, תהנו משיחה אחד עם השני בנתיים – הרי זו המטרה שלשמה עוברים ליוון.


אז איפה באמת חיים הישראלים ביוון?

רוב הישראלים שחיים ביוון, גרים באזור אתונה – זהו מטרופולין מטורף של 5.5 מיליון תושבים – פי 2 מכל אזור גוש דן!

יש את "מאזי אתונה" המהממים במרכז העיר ואת "בית חב"ד פרברי אתונה" בפרברים הצפוניים ובפרברים הדרומיים, והם יוצרים אירועים מושקעים על מנת לחבר בין אנשים הקהילה, תתחילו להגיע למפגשים, תרכשו חברים, לא התחברתם? לכו לאירוע אחר בו תכירו חברים חדשים אחרים.

זה גם בסדר גמור אם תכירו חברים יוונים, הם אנשים מאוד חמים, כמונו.

מתלבטים איזה ביטוח לעשות לפני/תוך כדי המעבר? 

רובנו מבוטחים דרך סוכנות נחלים – החברה היחידה שמציעה ביטוח נסיעות לחו"ל לרילוקיישן עד שנתיים, סעו בראש שקט עם שירות אישי, רופא אונליין, הטסה רפואית לישראל וכו. 

פשוט תרימו אליהם טלפון: ‏‪+972 77-803-8785‏ 

או תשאירו פרטים באתר ונציג יחזור אליכם - האתר של ביטוח נחלים

ואחרי שתעברו ליוון ותתמקמו, קחו הצעה מסוכן ביטוח מקומי, או כנסו לבית החולים הפרטי הקרוב לאזור מגוריכם ותתעניינו לגבי הביטוח הפרטי שהם מציעים.


גם נפתחה קבוצת ווצאפ חדשה - רילוקיישן לאתונה - הקבוצה מציעה עזרה ברילוקיישן לאתונה לעוברים בשנת 2024 ועד המעבר עצמו, מוזמנים להכנס ולהתייעץ עם המקומיים:

https://chat.whatsapp.com/B7zJSEHhdFOEUp5FuKa9Ew

מה שכן החיים רגועים, גם אתם תלמדו לקחת את החיים פה סיגה סיגה, אמנם יקח לכם קצת זמן אך גם זה יגיע.


טיפים שווים ביותר מחברי הקבוצה - ישראלים ביוון

הביצים שקניתם לא מתקלפות? זה כי הן טריות מידי - נא להשאיר את קרטון הביצים כ- 3 ימים מחוץ למקרר לפני שאתם מכינים ביצים קשות - אין על מה.

להימנע מרגע מביך - גם היוונים מנשקים פעמיים את חבריהם כשהם נפגשים!!! אך תמיד הם מפנים קודם כל את לחי שמאל! בניגוד אלינו שאנחנו מתחילים בלחי הימנית! הטיפ הזה זה ימנע מכם נשיקות מוזרות בפה.

אל תזרקו נייר טואלט לשירותים, רק לפח! הצינורות ביוון ממש צרים וזה יכול לגרום לסתימות.

להולכי רגל: ביוון הרכב הוא המלך! אין זכות קדימה להולכי רגל גם לא במעבר חציה אז אל תחכו שמישהו יעצור לכם, חכו שיתפנה, וגם תעשו סטופ עם היד שהרכב שמתקרב ידע שאתם עוברים עכשיו.

לנהגים/ות: ברוב הכיכרות זכות הקידמה היא למי שנכנס לכיכר! כלומר אם רכב אחר נכנס בזמן שאתם משלימים את הסיבוב תאלצו לעצור לו באמצע הכיכר!!! וביוון כמו ביוון, זה לא גורף. כי יש מקומות בהם זכות הקידמה היא רגילה כמו בארץ כלומר למי שנמצא כבר בכיכר (לרוב יסמנו את זה עם תמרור עצור ענקי).

בעלי מקצוע בחיים לא יגידו לכם "לא". במקום זאת הם יגידו "מחר" - avrio. המשמעות של זה. אל תחכו לי, אני לא אגיע.

אל תחזירו מנות במסעדה. לא תקבלו החזר. האוכל הוכן לפי טעמה של המסעדה. אם לא מוצא חן בעיניך אל תאכל.

במסעדות ובתי קפה, אל תזיזו שולחן או כיסא כדי להתאים לצרכיכם כי זה מעליב את בעל העסק, פשוט לבקש מהמלצר.

לעולם לא באים בידיים ריקות לארוחה, כשאתם מוזמנים לבית חברים, מביאים יין, עוגיות, שוקולדים, קינוח, וכדומה בכל פעם כשנפגשים, גם אם זה פליידייט.

החלטתם לפתוח חשבון חשמל בדירה תתכוננו לחכות לפחות שבוע אם לא שבועיים במקרה הטוב, וכך גם עם האינטרנט.

הזמנת קפה? תקבל אותו פושר! אין טעם להחזיר למלצרית הקפה יגיע שוב פושר.

בכל רובע, מתקיים פעם בשבוע שוק איכרים, המביאים את מרכולתם למכירה בעיר. הסחורה טרייה המחירים טובים, והרחוב סגור לתנועת רכבים עד 16:00, תקוו שלא תגלו מאוחר מידי שזה הרחוב שלכם וחפשו אותם ליד מגוריכם!

בעל המקצוע שעכשיו נפגשת איתו ודיברתם על המשפחה, מה השמות של כולם, גילאים, בעיות בריאותיות, חלומות לעתיד וכו, יזכור הכל כשתפגשו בפעם הבאה!!!! תרשמו את כל הפרטים האלה, ובפגישה הבאה – "מה שלום יורגוס הבן שלך איך הולך לו בכיתה א', ומה עם הצרבת שהייתה לך לפני שבועיים?" הם עיקר השיחה ביוון לפני שניגשים לעסקים, והם שיכריעו את טיבם.

כן, אתם לא טועים, כולם מברכים לשלום את כולם כל היום, במדרגות, במכולת, כשנכנסים לחנות וכשיוצאים ממנה, אז תלמדו כמה "טי קניס? קלה? קלימרה, קלו מסימרי, קלי אפוגבמה" וכו..

חשבון החשמל מאוד תלוי בשכונה ובגודל הדירה והוא מאגד בתוכו את הארנונה ואת המיסים העירוניים.

חשבון המים זול? כן. בצורה לא הגיונית.

מה קורה בקיץ עם היתושים? - למי שרגיש מומלץ לשים ספרי, להתקין רשתות בבית, וכל מוצר שקיים בשוק שמונע עקיצות יתושים - מבורך.


יש לכם טיפים נוספים?

מוזמנים להוסיף בתגובות!!!

יש לכם שאלות נוספים - קנסו לקבוצת הפייסבוק - ישראלים ביוון ותשאלו!